Παρασκευή 10 Απριλίου 2020

Alienation

Αλλοτρίωση

Αγαπημένες μου φίλες, αγαπημένοι μου φίλοι, σας παραθέτω ένα κείμενό μου, γραμμένο ειδικά για τη Φωτοσυγγραφική Σκυτάλη #5 που διοργανώνει με μεγάλη επιτυχία η Μαίρη. Πώς σας φαίνεται;

Dear friends, I present you my text, written especially for the Photoliterary Baton Pass #5 that Mary organises with great success. What do you think?


Εμπνεύστηκα από τη φωτογραφία και τη λέξη "επικοινωνία" που μου έστειλε η Μαρίνα

Inspired by the photo and the word "communication" that Marina sent me



Αλλοτρίωση

Και ξάφνου χτύπησε το τηλέφωνο. Ντριιιν! Ντριιιν! Ένας ήχος που φάνταζε διαφορετικός από άλλες φορές. Ένας ήχος μακρόσυρτος, σαν να εκλιπαρούσε να απαντήσω.

- Παρακαλώ;

- Γεια σου, φιλενάδα. Χαθήκαμε.

Ήταν η Σοφία. Εκείνη που θεωρώ ως καλύτερή μου φίλη ήδη από τα χρόνια του πανεπιστημίου που όμως, λόγω της «ζωής» και των υποχρεώσεων, έχω να δω από το καλοκαίρι.

- Γεια σου, Σοφία μου. Πώς είσαι; Τα παιδιά; Ο σύζυγος; Όλοι καλά;

- Όλοι μια χαρά είμαστε, Μία μου. Να, ξέρεις, κλεισμένοι στο σπίτι.

Ξέρω; Τι ξέρω; Έχω να κάνω κουβέντα μαζί της από πέρυσι. Και δε νομίζω ότι τα τηλέφωνα στις ονομαστικές εορτές και στα Χριστούγεννα μετράνε. Ειδικά όταν πρόκειται για επικοινωνία τυπική, σχεδόν υποχρεωτική, γιατί έτσι «πρέπει», έτσι είναι το σωστό…

- Κι εγώ σπίτι, Σοφία μου. Νιώθω ευγνωμοσύνη που μου επέτρεψαν να δουλεύω από το σπίτι. Πολύ δουλειά αλλά δεν παραπονιέμαι. Και ο σύζυγος καλά, δόξα τω Θεώ!

- Α, μπράβο, Μία μου. Να προσέχετε. Και όταν όλο αυτό τελειώσει να τα πούμε από κοντά, βρε ψυχή. Να πάρεις το σύζυγο και να έρθετε από το σπίτι για κρασί και μεζεδάκι.

- Εντάξει, κοπέλα μου, θα το κανονίσουμε. Μέχρι τότε όμως να προσέχετε, έτσι;

- Ναι, Μία μου. Άντε, χάρηκα που σε άκουσα, θα τα ξαναπούμε. Φιλιά.

- Φιλιά, Σοφία μου.

Έμεινα να κοιτάζω το ακουστικό. Το τηλεφώνημά της με προβλημάτισε. Ήταν η εξωτερίκευση της ανάγκης της για επικοινωνία; Να ακούσει κάποιον άνθρωπο, κάποια γνώριμη φωνή; Να «σπάσει» έστω για λίγο την απομόνωση; Έτσι μου είχε φανεί ο μακρόσυρτος ήχος του τηλεφώνου, όμως ο διάλογος μαζί της δεν το επιβεβαίωνε. Μήπως ήταν άλλη μια τυπική επικοινωνία, από εκείνες που «πρέπει»; Αχ αυτά τα «πρέπει»! Πόσες ζωές αλλοιώνουν, πόσες επιλογές επιβάλλουν, πόσες σιωπές φανερώνουν!

Κι αν αφήναμε πίσω μας τα «πρέπει»; Αν κοιτάζαμε κατάματα μπροστά μας τη ζωή και παίρναμε τα ηνία στα χέρια μας; Αν τολμάγαμε να βγούμε από το χρυσό μας κλουβί, από το καβούκι μας; Η ζωή μας ναι, θα γινόταν καλύτερη. Όμως οι «γύρω μας» θα σέβονταν την επιλογή μας; Η κοινωνία θα το άντεχε; Η «σύγχρονη» πατροπαράδοτη ελληνική κοινωνία θα συμμορφωνόταν; Θα προσαρμοζόταν; Θα είχε αυτή την ευελιξία; Ή θα κατέρρεε;

Στερεότυπα, «πρέπει», αντιλήψεις ριζωμένες γερά. Φιλίες που συνεχίζουν να υφίστανται λόγω των βαθιών τους ριζών που οφείλονται στο χρόνο. Όμως οι ρίζες αυτές είναι υγιείς ή σάπιες; Ο χρόνος τελικά λειτουργεί καταλυτικά, θεραπευτικά ή μήπως φανερώνει τις βαθιές διαφορές μας; Και αν ναι, οι διαφορές αυτές μπορούν να γεφυρωθούν ή παραμένουν απροσπέλαστες; Το πέρασμα του χρόνου δημιουργεί χάσματα ή προϋποθέσεις για εξεύρεση λύσεων, ή ακόμη και για «συμβιβασμό»;

Σκόρπιες σκέψεις. Αναζητώ σ’ αυτές τον «Άνθρωπο», με άλφα κεφαλαίο, σαν το Διογένη. Όμως το δικό μου φανάρι είναι σβηστό. Αναζητώ τη φίλη που γνώρισα στη διάρκεια της φοιτητικής μου ζωής. Εκείνη που πραγματικά ενδιαφερόταν να ακούσει τι είχα να της πω, να με συμβουλεύσει, να πονέσει με τον πόνο μου και να χαρεί με τη χαρά μου. Εκείνη που όταν έλεγε «μπράβο» για μια επιτυχία μου το εννοούσε. Και εκείνη που όταν έλεγε «λυπάμαι» ήταν συντετριμμένη.

Αναρωτιέμαι τι άλλαξε. Αλλάξαμε εμείς; Μα λένε ότι ο άνθρωπος δεν αλλάζει. Μας άλλαξε η ζωή; Ποια ζωή; Η μικροαστική; Πώς επενέργησε πάνω μας; Με τι τρόπο το έκανε και δεν έγινε αντιληπτή; Μόνον τώρα γίνεται κατανοητό που βιώνουμε τα αποτελέσματα, τις συνέπειες. Μετά από τόσα χρόνια τελικά το συνειδητοποιούμε. Εμείς αλλάξαμε. Αλλοτρίωση του εαυτού, του ατόμου. Αλλοτρίωση της κοινωνίας, της πατρίδας, του «πολιτισμένου» κόσμου μας.

Επικοινωνία. Μια τόσο απλή λέξη, σαν χάδι. Μια ανθρώπινη «επαφή» ακόμη κι από μακριά. Κι όμως, μια έννοια με τόσες διαστάσεις…


Please use the translate button
to read my text in your language.


 * * *



Με τη σειρά μου, στέλνω τη φωτογραφία μου στη Μαρία Κανελλάκη και τη λέξη "αντικρίζοντας"
και ελπίζω να την εμπνεύσει.
From my turn, I send my photo to Maria Kanellaki and the word "facing"
for some inspiration.


Φωτογραφία από τη Λίμνη Ευβοίας
Photo taken in Limni Evias






29 σχόλια:

  1. Καλησπέρα Μία μου.
    Η δική σου συμμετοχή στη σειρά αυτή της "Φωτοσυγγραφικής σκυτάλης" ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό. Παίρνοντας την ωραιότατη εικόνα της Μαρίνας γράφεις ένα μικρό δοκίμιο πάνω στο τεράστιο θέμα της ανθρώπινης αλλοτρίωσης. Βγάζεις τον προσωπικό σου σχολιασμό και τις σκέψεις σου πάνω στο μεγάλο αυτό ζήτημα που έχει αλλάξει άρδην την κοινωνική συνοχή και τις σχέσεις μας.
    Δεν έχω να διαφωνήσω με τίποτα από όσα αναφέρεις. Αυτή η ομίχλη που σαρώνει και υποσκάπτει εδώ και χρόνια τις ανθρώπινες σχέσεις έχει μεταλλάξει θα έλεγα τον ίδιο τον άνθρωπο.
    Έχουμε ανάγκη τέτοιων αναφορών Μία και τέτοιων σκέψεων. Ειδικά στις μέρες που περνάμε.Και χαίρομαι για τη θετική ανθρώπινη ματιά της οπτικής σου.

    Πολύ όμορφη η εικόνα σου για τη Μαρία με μια πολλά υποσχόμενη λέξη, "αντικρίζοντας".
    Καλή επιτυχία στη Μαρία.

    Μία μου ένα ακόμα μπράβο από εμένα με την καρδιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ένα θέμα που ''καίει'' όλους μας είναι αυτό που καταπιάνεσαι στη σκυτάλη μας αυτή. Ενα θεμα ανθρώπινων επαφών και επικοινωνίας που χάθηκε. Δεν ξέρω, σίγουρα ο άνθρωπος αλλάζει με την πάροδο του χρόνου, αλλά ίσως φταίει και αυτή η πίεση/καταπίεση όλων όσων βιώνουμε, ανεχόμαστε, υπομένουμε, που πιέζει συναισθήματα και τα μεταλλάζει.
    Συμφωνώ σε όλα μαζί σου, αλλά θα πω μόνο, ας μη νοιαζόμαστε τι θα πει η κοινωνία για τα ''πρέπει'' που οφείλουμε να παραμερίσουμε. Και επίσης για τους ανθρώπους που επιλέγουμε να κάνουμε στην άκρη. Αρκεί να ξέρουμε να αποκωδικοποιούμε πίσω από τα ''πρέπει'' το αληθινό '' είναι'' και τα θέλω μας.
    Ωραίο και το ροζέ κρασί για τη Μαρία μας. Και η λέξη ωραιότατη. Θα της φέρει σίγουρα εμπνεύσεις
    Τα φιλιά μου Μία μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ, Άννα μου. Χρειάζεται δύναμη για να ξεφύγουμε από τα "πρέπει".

      Διαγραφή
  3. Κάτι τέτοια ώριμη αντιμετώπιση του θέματος της φωτογραφίας περίμενα από εσένα σίγουρα. Η επικοινωνία είναι μία ανάγκη του ανθρώπου στη κυριολεξεία γιατί ελαχιστοποιεί και τις αποστάσεις.Πριν λίγο μιλούσα με μία φίλη στην Αθήνα που γεννήσαμε μαζί! Ήμαστε ακόμα φίλες, η απόσταση χάνεται στην έννοια που έχειη μία για την άλλη.Έχουμε να ειδωθούμε χρόνια μα " επικοινωνούμε" μέσα στις σκέψεις μας και στα τηλεφωνήματα μας με την απλή φράσει: Είσαι καλά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ, Γεωργία μου. Πράγματι, η επικοινωνία εκφράζεται μέσα από τη σκέψη και το πραγματικό ενδιαφέρον για τον άλλο.

      Διαγραφή
  4. How amazing, Mia. I love it. And I can't wait to see how others deal with facing.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. A fascinating post Mia - there are some friendships that fade with time and distance, and others that stand the test of time. Sometimes the letting go of those with 'rotten roots' can be healthy, and other times excruciating because of the expectations of others.
    Stay safe
    Blessings
    Maxine

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Great photo. Definitely a view I am seeing a lot of at the moment haha

    Thank you for linking up to #SilentSunday x

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Υπέροχη ανάρτηση με προβληματισμούς που πολλοί από εμάς τους έχουμε κάνει. Ανθρώπινα ερωτήματα της ψυχής, για την ειλικρίνεια και τη ζεστασιά στις σχέσεις μας με τους άλλους.
    Η απόσταση και τα προβλήματα της ζωής μας παρασέρνουν στον στρόβιλο τους και χανόμαστε, ξεχνάμε αλλοτινές υπάρξεις που είχαν σημασία στη ζωή μας. Συμβαίνει σε όλους μας. Η πείρα μου όμως μου λέει πως αυτό που είναι βαθύ και αληθινό δεν χάνεται ποτέ παρόλη την απόσταση. Πάντα βρίσκει τρόπο να είναι μέρος της ζωής σου. Σ' ευχαριστώ Μία μου για την τόσο όμορφη και πηγαία συμμετοχή σου, είσαι αναπόσπαστο μέλος της σκυτάλης μας. Πολύ όμορφη η εικόνα για την Μαρία. Σε φιλώ καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ, Μαίρη μου. Χαίρομαι να συμμετέχω στο όμορφο δρώμενό σου. Η εικόνα για τη Μαρία είναι φωτογραφία που τράβηξα πέρυσι τέτοια εποχή στη Λίμνη Ευβοίας.

      Διαγραφή
  8. OH! Mia, this essay has so much meaning in lots of ways with me, I had lots of "friends", some hurt me and were set aside, some stayed but became distant over time, the only constant for me has been my family at least some of my family. It makes me very afraid to be hurt by people so I keep my distance and lose out because of my hurt.
    Thank you for these enlightening words, it has made me think a lot.
    Happy Easter
    Keep well and safe.
    Faith x

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ωδή στην "πρεπολαγνεία" μ' ένα λιτό αλλά πλήρες νοημάτων κείμενο.
    Μία μου, οι παλιές φιλίες έχουν πάει σ' έναν παράδεισο και περιμένουν τις αφορμές για να ξαναβγούν στην επιφάνεια. Όχι τόσο δυνατές όπως ήταν στα φοιτητικά χρόνια, βέβαια. Αλλά είναι ένα κομμάτι απ' το παρελθόν μας. Σ' ευχαριστώ για την εξαιρετική σου φωτογραφία που συμβολίζει απόλυτα την προσδοκία μου αυτό το διάστημα. Ένα παραθαλάσσιο ταβερνάκι με φίλους και ποτήρια να τσουγκρίζουν στο φως του ήλιου. Με την ευχή να έρθει γρήγορα αυτή η ώρα, σε φιλώ και σου στέλνω τις ευχές μου να είστε όλοι καλά και ν' αντέχετε ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ, Μαρία μου. Μακάρι οι αφορμές να μπορέσουν να ξαναβγάλουν παλιές φιλίες στην επιφάνεια. Κάποτε το προσπάθησα αλλά δεν απέδωσε. Χαίρομαι που σου αρέσει η φωτογραφία μου. Ελπίζω σύντομα να ξαναζήσουμε τέτοιες στιγμές.

      Διαγραφή
  10. Πολλά και ουσιαστικά ερωτήματα, με τις απαντήσεις να δίνουν νόημα στην καθημερινότητα. Ερωτήματα που μας συντροφεύουν και ίσως λίγο να μας παιδεύουν τις ημέρες που διανύουμε..
    Αλλάζουν οι άνθρωποι; Τι πιστεύω; Η βάση της ταυτότητας ίσως να μην αλλάζει, οι αντιλήψεις, οι πεποιθήσεις, οι συμπεριφορές μπορούν να αλλάξουν. Μια δύσκολη στιγμή, μια στιγμή αγωνίας μπορεί να μας οδηγήσει σε νέα και ανεξερεύνητα μονοπάτια. Και να αφήσουμε πίσω μας αυτά που θεωρούσαμε κομμάτι μας. Όπως τους ανθρώπους που ήταν συνοδοιπόροι μας. Οι επιλογές μας μπορεί να τους ξενίζουν, να δυσκολεύονται να τις κατανοήσουν, πόσο μάλλον να τις αποδεχθούν. Και κάποιες δύσκολες αποφάσεις να χρειαστεί να παρθούν..
    Καλή και δημιουργική συνέχεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ, Joanna μου. Οι δύσκολες αποφάσεις χρειάζονται δύναμη, όμως κάποιες φορές πρέπει πράγματι να τις παίρνουμε.

      Διαγραφή
  11. Πολύ αληθινό και με πολλά ερωτήματα η συμμετοχή σου ..Μία μου..υπάρχουν άνθρωποι στην ζωή μας που η φιλια τους είναι βαλσαμο στην ψυχή μας ομως υπαρχουν και εκεινες που θα περασσουν σαν διατοντες αστερες και θα σβυσουν.. απο εμας εξαρταται αν θα κρατήσουμε την επικοινωνια μαζί τους η όχι..
    Υπεροχη η φωτογραφία που διαλεξες για την Κανελλακι μας..
    Να είσαι καλα να προσεχεις..ευχες για ότι καλύτερο.. καλο σου ξημερωμα την αγαπη μου ..💚

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ, Ρούλα μου. Οι διαπροσωπικές σχέσεις είναι πράγματι ένα δύσκολο ζήτημα.

      Διαγραφή
  12. Wonderful post and photos!
    Thank you for taking part in the My Sunday Best meme.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Μία μου, παρόμοιες σκέψεις έκανα κι εγώ σήμερα. Ταυτίστηκα.
    Δεν ξέρω ποιος άλλαξε, ξέρω πως αυτά είναι πια τα δεδομένα.
    Το ερώτημα είναι, τι μας προστάζει η ψυχή μας να κάνουμε;
    Μπράβο για την συμεμτοχή σου. Τροφή για σκέψη και προβληματισμό.
    Καλό ξημέρωμα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ, Μαρίνα μου. Αναρωτιέμαι απλά αν αυτά τα δεδομένα μπορούν να αλλάξουν.

      Διαγραφή
  14. Μία μου, όταν διάλεξα τη φωτογραφία για σένα, ήξερα πως κάτι πολύ δυνατό και όμορφο θα διάβαζα και να που δεν έκανα λάθος!!
    Μπορεί η διακοπή του διαδικτύου λόγω επισκευαστικών έργων, να με κράτησε μακριά, όμως αποζημιώθηκα διαβάζοντας ένα κείμενο με ουσιαστικούς προβληματισμούς για τις ανθρώπινες σχέσεις, τα πρέπει και τα δήθεν που υπάρχουν μεταξύ μας, πετώντας μακριά την ανθρώπινη ουσιαστική επικοινωνία που έχουμε πραγματικά ανάγκη. Σπουδαία ευκαιρία να κοιτάξουμε όλοι μέσα μας και να αναθεωρήσουμε πολλά!...
    Σ' ευχαριστώ γι' αυτό που διάβασα!
    Καλή Ανάσταση με υγεία και κάθε καλό στο σπιτικό σου, φίλη με την αγάπη μου!
    Σε φιλώ γλυκά
    Μαρίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και την υπέροχη φωτογραφία, Μαρίνα μου. Αυτή, μαζί με τη λέξη "επικοινωνία" που διάλεξες για μένα ήταν η πηγή της έμπνευσής μου. Καλή Ανάσταση, φίλη μου.

      Διαγραφή
  15. Τροφή γιά σκέψη και προβληματισμό το κείμενό σου....έχω αναρωτηθεί πολλές φορές, το θέμα είναι σημαντικό και από αυτά που δεν τα προσπερνάς...ταυτίστηκα και με τις δικές σου σκέψεις και σ΄ευχαριστώ γιά όσα διάβασα !!! Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Love to read your comments.
Χαίρομαι να διαβάζω τα σχόλιά σας.